Warme Trui voor Tweede Kamerleden

Amsterdam, 3 februari 2012 – Nu de kou ons land teistert, kunnen ook onze volksvertegenwoordigers wel een extra warme trui gebruiken.

Dat scheelt in tijden van crisis een hoop stookkosten op het Binnenhof, maar bovenal veel energie en schadelijke uitstoot. Jongeren Milieu Actief (JMA) deelt de truien gratis uit aan de Tweede Kamerleden, op 9 februari van 12:30 tot 13:30 uur. De jongeren staan dan op het Plein klaar in een opgepimpte, klassieke, CO2-neutrale, elektrische Volkswagenbus.

JMA wil de Kamerleden met deze uitdeel-actie graag attenderen op de traditionele Warme Truiendag die de dag erna -vrijdag 10 februari- gehouden wordt door de Vereniging Klimaatverbond Nederland. Het idee is heel eenvoudig: trek op koude dagen zoals deze een warme trui aan, dan kan de thermostaat omlaag en dat scheelt een hoop energie en uitstoot van CO2. Een mooie bijdrage dus aan de EU-doelstelling om twintig procent minder energie te verbruiken in 2020, een regeling waar Nederland in 2010 mee akkoord is gegaan en waar JMA de overheid met klem aan wil houden.

Voorzitter Paulien Gankema van JMA: “Energie besparen met zo'n lekkere warme trui is toch gemakkelijk? Het wordt echt tijd dat politici laten zien dat ze de Europese afspraken serieus nemen! En dan is dit wel het minste dat ze kunnen doen.”

De verwarming 1 graad lager zetten vermindert de CO2-uitstoot gemiddeld met zeven procent. JMA vraagt de Tweede Kamer daarom het goede voorbeeld te geven. Trek die Warme Trui aan, niet alleen op het Binnenhof maar ook thuis!

Website Warme Truiendag: www.warmetruiendag.nl

Blog van Caroline: Warme Truiendag Geslaagd!