Milieuorganisaties willen oerwoudvrije Magnum

Amsterdam, 5 juni 2013 – Milieudefensie en Jongeren Milieu Actief starten vandaag een handtekeningenactie om Unilever ertoe te bewegen oerwoudvrije Magnums te gaan produceren.

Voor het roomijs in deze verantwoorde Magnums mogen koeien alleen regionaal voer eten in plaats van Zuid-Amerikaanse soja. Oprukkende sojaplantages zorgen in landen als Brazilië en Argentinië voor het verdwijnen van oerwoud. Ondanks pogingen om de sojateelt te verduurzamen, verdwijnt er jaarlijks zo'n 500.000 hectare Zuid-Amerikaans bos voor veevoer, blijkt uit een doorrekening van Milieudefensie. Het bijvoeren van koeien met soja is een goedkope manier om de melkproductie te verhogen.

“Om de productie van ons veevoer te verduurzamen moeten we minder importeren uit Zuid-Amerika en meer eiwitgewassen zoals soja en lupine gaan telen in Europa,” aldus Hugo Hooijer van Milieudefensie. Doordat er steeds meer land nodig is om aan de groeiende vraag naar soja te voldoen, blijft de productie hiervan zorgen voor het verdwijnen van natuur. Hooijer: ”Juist een groene koploper als Unilever moet in staat zijn om deze duurzame stap te zetten.”

Volgens de milieuorganisaties zijn pogingen om via certificering van soja het oerwoud te beschermen, onvoldoende. Het Nederlandse bedrijfsleven heeft beloofd in 2015 alleen nog maar door de Round Table for Responsible Soy (RTRS) gecertificeerde soja te gebruiken. “Een stapje in de goede richting, maar onvoldoende om ontbossing tegen te gaan,” aldus Hooijer. “Zo lang we steeds meer grond in Zuid-Amerika gebruiken voor sojateelt, blijven we oerwoud opofferen.” Daarbij draagt het binnen Europa telen van veevoergewassen bij aan de bodemkwaliteit en de biodiversiteit.

Op de website www.kleinehoefprint.nl kunnen mensen tekenen voor steun aan het verantwoorde ijsje. Daarnaast gaan de milieuorganisaties de komende drie maanden campagne voeren en onder andere diverse zomerfestivals langs om handtekeningen te verzamelen. Hooijer: “We willen met zoveel mogelijk mensen de oerwoudvrije Magnum op de ijskaart zetten, zodat we deze zomer verantwoord ijs kunnen eten.”

Meer informatie over de Kleine Hoefprint

Like ook onze Facebookpagina