Jongeren dumpen kolen bij Poolse ambassade

DEN HAAG, 7 november 2013 – Jongeren Milieu Actief (JMA) dumpt zaterdag 9 november een grote stapel kolen op de stoep van de Poolse ambassade in Den Haag.

De actie is onderdeel van een Europese actie waarbij jongerenorganisaties van het netwerk Young Friends of the Earth Europe in diverse landen op hetzelfde moment kolen dumpen bij hun ambassade. Hiermee protesteren zij tegen het klimaatbeleid van de Poolse regering.

Polen is dit jaar gastland van de jaarlijkse klimaattop van de Verenigde Naties, waar regeringsleiders uit de hele wereld vergaderen over oplossingen voor het klimaatprobleem. De top begint volgende week in Warschau. De regering van Polen zet echter zelf volop in op fossiele brandstoffen, zoals kolen, die klimaatverandering veroorzaken. Polen geeft grote, vervuilende bedrijven bovendien volop de kans om tijdens en rond de top te lobbyen tegen duurzame energie en vóór behoud van fossiele brandstoffen.

Caroline Verduin, voorzitter van JMA: “In een tijd waarin de wereld groene stroom en duurzame energie zou moeten promoten, helpt de Poolse overheid grote energiebedrijven die volop willen blijven inzetten op vervuilende fossiele brandstoffen zoals kolen. Wij willen laten zien dat we dat niet accepteren, en roepen Polen op om zich in eigen land en als gastheer van de klimaattop in te zetten voor duurzame alternatieven.”

Reclaim Power
De actie van JMA en haar Europese zusterorganisaties is een onderdeel van de 'Reclaim Power maand', waarin organisaties wereldwijd actie voeren om duurzame energie te promoten. JMA is op zaterdag 9 november om 10.30 uur bij de Poolse ambassade aan de Alexanderstraat 25 in Den Haag te vinden.

De EU-lobby waakhond Europe Corporate Observatory berichtte eerder al over de grote ruimte voor lobby van bedrijfsleven op de klimaattop in Polen.

Reclaim Power: http://reclaimpower.net/