Brede steun voor oerwoudvrije kaas van Kleine Hoefprint

Amsterdam, 18 februari 2013 – De campagne van Milieudefensie en Jongeren Milieu Actief (JMA) voor oerwoudvrije kaas krijgt veel steun.

In het comité van aanbeveling zitten ex-minister van Milieu en huidig directeur van het Utrecht Sustainability Institute Jacqueline Cramer, Tv-kok René Pluijm (bekend van het RTL-programma Pluijm op pad), biologisch topkok en kookboekenschrijver Eric van Veluwen, filmmaker Eddy Terstall en schrijfster Annemarie Postma. Dat maken de milieuorganisaties vandaag bekend.

De organisaties willen een kaas in de markt zetten waarbij melkvee geen Zuid-Amerikaanse soja als krachtvoer te eten krijgt, omdat deze sojateelt voor grote milieuproblemen zorgt. Cramer: “Regionalisering van de voedselvoorziening kan bijdragen aan duurzaamheid. Het bundelen van de vraag naar duurzame regionale producten maakt het aantrekkelijk voor boeren en bedrijven om de verduurzamingsslag te maken. Daarom ondersteun ik dit initiatief van Milieudefensie en Jongeren Milieu Actief.”

Ook boeren uit Nederland en Brazilië steunen de campagne van Milieudefensie en JMA voor oerwoudvrije kaas. Zowel João Pedro Stédile, voorzitter van de 'landloze boeren' in Brazilië, en de voorzitter van de Nederlandse Akkerbouw Vakbond Teun de Jong zitten in het comité van aanbeveling.

“Het is mooi dat boeren die de dupe worden van de sojateelt in Zuid-Amerika en boeren in Nederland die de veevoergewassen dichterbij willen telen de handen ineen slaan.” zegt Klaas Breunissen van Milieudefensie. De landloze boeren strijden in Brazilië en andere Zuid-Amerikaanse landen tegen de oprukkende grootschalige sojaplantages waardoor lokale boeren geen land overhouden om landbouw en veeteelt te bedrijven. Ook de natuur en het oerwoud komen in het gedrang door de stijgende vraag naar soja. Nederlandse akkerbouwers laten zien dat het telen van veevoergewassen ook dichter bij huis kan. Breunissen: “Dat is een stuk duurzamer en goed voor de Nederlandse en de Braziliaanse boer.”

De milieuorganisaties willen door zoveel mogelijk bestellingen te verzamelen kaasproducenten overtuigen de kaas te gaan maken. Via de website www.kleinehoefprint.nl hebben al duizenden mensen een kaas besteld.

Kijk hier voor de verklaring van het comité van aanbeveling.

Kijk hier voor meer informatie over de Kleine Hoefprint campagne.